E-mail marketing rapport Automotive branche uitgebracht

Automerken lopen achter op andere branches

19 MARCH 2012
Summary
Deze week is het rapport E-mail marketing in Automotive uitgebracht. Hierin wordt de email marketing van 19 automerken een uitputtend onderzoek onderworpen. Het is de eerste keer dat e-mail marketing in de Automotive branche zo uitgebreid is onderzocht. Het blijkt een zeer interessante branche te zijn.

Deze week is het rapport E-mail marketing in Automotive uitgebracht. Het rapport is het resultaat van een jaar lang monitoren en analyseren van  e-mail inspanningen van 19 Automerken in Nederland. Het gehele rapport is aan te schaffen en er is een gratis preview versie beschikbaar.

Het rapport geeft antwoord op vragen zoals:
* Wat is de favoriete verzenddag en -tijd?
* Wat doet de branche op het gebied van E-mail en Social?
* Welke best practices zouden alle Automotives moeten gebruiken en wie doet dat?
* Hoe positioneren de Automotives zich ten opzichte van hun concurrenten op het gebied van e-mail marketing?

Het onderzoek
Het onderzoek bevat meer dan 80 meetpunten per nieuwsbrief en organisatie. Het is een overzicht van tactieken en technieken uit e-mail-uitingen van 19 organisaties uit de automotive branche.

Gemeten zijn o.a het verzendtijdtip, frequentie, verzenddagen, subjectline analyse, woordgebruik in het from-adres, calls to action, invulling van de pre-header, inzet van images, social media integratie, personalisatie, afmeldprocedures, verzend-IP en verzender, etc etc.

Automotive is een zeer interessante branche:

Grote verschillen tussen Automerken
Er zijn grote verschillen te zien tussen de automerken. Sommige merken verzenden bijvoorbeeld 5 maal vaker e-mail als anderen. De automerken verzenden in vergelijking tot de reisbranche, die eerder werd onderzocht, veel minder frequent. Ook zie je dat uitingen minder verkoopgedreven zijn dan in de reisbranche. De meerderheid (63%) van de automerken verstuurt minder dan maandelijks.Dit betekent per definitie dat er nog meer uit het kanaal gehaald kan worden.

Maar het kan nog erger. Vijf Merken zijn niet meegenomen in het onderzoek. Er is na aanmelding nooit een e-mail van hen ontvangen!

Promoties en proefritten. Klant of niet?
In 38% van de e-mailings komt de aanbieding “proefrit aanvragen” terug. De mogelijkheid tot brochure aanvragen zelfs nog iets vaker, in 41% van de e-mailings.

Jordie van Rijn: ”Een goede email sluit aan bij de ontvanger. Mensen die net een auto hebben gekocht willen informatie over hun nieuwe wagen. Dus geen proefrit aanbieden en al helemaal geen kortingsacties. Service is dan veel belangrijker. In nieuwsbrieven worden vaak beide naast elkaar aangeboden, voor beide doelgroepen niet echt effectief.

"In de USA vragen Automerken bij inschrijving vaker naar interesse voor een nieuwe aankoop. En welk type auto (sedan, stationwagen, cabriolet, etc) de voorkeur heeft. Zo  kunnen de e-mails beter op de ontvanger worden afgestemd. Hier loopt Nederland echt op achter.”

Merk en product op de voorgrond
De e-mailings in Automotive zijn vaak sterk merk en product gericht. In 58% van de e-mailings staat de merknaam in de onderwerpsregel. Ook de modellen spelen een hoofdrol. 67% van de links wijzen door naar een bepaald model auto of productcategorie pagina. Er bestaat dan het risico dat merken teveel op zichzelf gericht zijn (wij,wij,wij) en de boodschap minder interessant wordt voor de ontvanger die zich afvraagt: "Wat betekent dat voor mij?"

Benchmarken op een andere manier
In het onderzoek Email marketing in Automotive wordt op een andere manier naar de email marketing gekeken dan bij andere benchmarks. De merken worden beoordeeld op basis van  een serie statistische factoren die van invloed zijn op het succes van een campagne. Het onderzoek kijkt naar beïnvloedbare oorzaken in plaats van gemiddelde statistieken.

Pieter Stroop: “Op het moment dat een bedrijf zich kan vergelijken met zijn concurrenten, zie je bij veel ondernemingen de ogen opengaan.  Een van de beste motivaties om direct aan de slag te gaan met het verbeteren van hun e-mail marketing.“

In de automotive branche is nog veel eer te behalen aan het optimaliseren van email-marketing. Zowel in frequentie, inhoud, als ontwerp ligt deze branche bij veel importeurs nog erg achter in vergelijking tot andere markten. Een verbazingwekkende conclusie als je ziet welk belang de automotive branche heeft bij de verkoop in deze ecomomisch uitdagende tijd.

Gratis preview te downloaden
Het gehele rapport is te bestellen via en Jordie van Rijn (jvrijn@emailmonday.nl) of Pieter Stroop (p.stroop@dm-interface.nl) en kost 315 euro. Er is tevens een gratis preview te downloaden of presentatie aan te vragen via de website. Automotives kunnen zien hoe ze zelf scoren ten opzichte van de concurrentie en leren van best (en worst) practices.