Nog veel terreinwinst te boeken in e-mail marketing in de financiële sector

Slechts 13% van de Financials volgt nieuwsbrief aanmeldingen tijdig op

30 JULI 2012
Samenvatting
Deze week is het benchmark rapport E-mail marketing in Financiële sector uitgebracht door <a href="http://www.emailmonday.com">Emailmonday</a> en <a href="http://www.dminterface.nl">DM-Interface</a>. Het blijkt dat bedrijven in de financiële sector hun beloftes bij nieuwsbrief inschrijving niet goed nakomen. Van de 115 organisaties die een nieuwsbrief aanbieden, versturen er slechts 15 (13%) binnen twee weken een nieuwsbrief. 31% laat zelfs helemaal niet meer van zich horen.

Deze week is het benchmark rapport E-mail marketing in Financiële sector uitgebracht door DM-Interface en EmailMonday. Het blijkt dat bedrijven in de financiële sector hun beloftes bij nieuwsbrief inschrijving niet goed nakomen. Van de 115 organisaties die een nieuwsbrief aanbieden, versturen er slechts 15 (13%) binnen twee weken een nieuwsbrief. 31% laat zelfs helemaal niet meer van zich horen.

Jordie van Rijn: ”Dit is wel erg opmerkelijk. Financials moeten juist vertrouwen opbouwen, dat betekent dus ook net en tijdig opvolgen. Mensen die informatie hebben aangevraagd en ingeschreven hebben voor een nieuwsbrief, zijn dat na zo’n lange periode allang vergeten. Met alle gevolgen van dien. “

Het benchmark rapport E-mail marketing in Financiële sector  is het resultaat van een grondige studie naar de e-mailmarketing en nieuwsbriefverzending van 167 Verzekeraars en Intermediairs in Nederland. Voor de financiële wereld is in e-mail marketing nog veel terreinwinst te boeken.

Pieter Stroop: “Op het moment dat een bedrijf zich kan vergelijken met zijn concurrenten, zie je bij veel ondernemingen de ogen opengaan.  Een van de beste motivaties om direct aan de slag te gaan met het verbeteren van hun e-mail marketing.“

Een aantal conclusies uit het rapport:

• Aanmelden voor een nieuwsbrief wordt niet door alle financials duidelijk aangeboden: Slechts 84% van de organisaties met een nieuwsbrief toont de inschrijfmogelijkheid op de homepage.
  • De financials werpen behoorlijk veel drempels op tijdens het inschrijven voor een nieuwsbrief: Maar liefst 65,3% van de gevraagde velden op inschrijfformulieren is verplicht.
  • Van alle organisaties verzendt er geen enkele financial een volwaardige welkomst e-mail, een gemiste kans.

Sign up leakage:
Veel verzekeraars hebben last van ‘sign-up leakage’. blijkt uit de Benchmark. Oftewel, personen vloeien gemakkelijk weg uit het aanmeldproces tijdens de eerste stappen doordat het proces niet goed is doorgedacht. Ook is de inschrijfmogelijkheid lastig te ontdekken. Zo plaatst 18% de inschrijfmogelijkheid “under the fold” en 39% op een moeilijk te ontdekken plaats op de website.

Lang wachten op de eerste communicatie
Van de 115 organisaties die een nieuwsbrief aanbieden, versturen er slechts 15 organisaties binnen twee weken een nieuwsbrief. 21 verzekeraars sturen hem binnen een maand.  Maar ook na een succesvolle inschrijving wordt er vaak niet goed opgevolgd. Van de 115 bedrijven die een nieuwsbrief aanbieden, stuurt slechts 69% uiteindelijk een nieuwsbrief. Ter vergelijking, in de reisbranche is dit 95%. Voor de rest is het wachten tot wel meer dan een kwartaal voordat de eerste email in de inbox beland.

Jordie van Rijn: ”Een goed welkom is een warm welkom. Dat begint bij de voordeur. Nieuwe geïnteresseerden zijn erg waardevol, maar er wordt maar bar weinig mee gedaan. Geen enkele van de onderzochte organisaties beidt een volwaardige welkomstmail, een gemiste kans.“

Het onderzoek
De benchmark geeft een overzicht van de e-mail welkomst strategieën en inschrijftactieken van de financiële sector als geheel en presenteert en vult deze aan met direct toe te passen aanbevelingen. Hiervoor zijn de inschrijfmogelijkheden van 167 Intermediairs en verzekeraars diepgaand onderzocht, 115 bieden een openbare nieuwsbrief aan.

Gratis preview te downloaden
Meer informatie over het volledige rapport en een gratis preview is te downloaden, of presentatie aan te vragen via de website. Financials kunnen zien hoe ze zelf scoren ten opzichte van de concurrentie en leren van best (en worst) practices.

Over Pieter Stroop

Pieter is Managing Director bij DM Interface. Hij startte zijn carrière in 1995 in Oekraïne als oprichter en directeur/eigenaar van een Database Marketing en Fulfilment bedrijf en was de grondlegger van de Oekraïense postcodetabel en oprichter van de Oekraïense DM Associatie. In 2000 startte hij bij Experian Nederland waar hij CheetahMail op de Nederlandse markt introduceerde. Pieter is voorzitter van de commissie crossmedia van de DDMA, en is een van de grondleggers van de Data Quality Award en de Dag van de Datakwaliteit. Hij werd genomineerd als DM Man van het Jaar 2011.

Over Jordie van Rijn
Jordie van Rijn heeft meer dan 10 jaar ervaring in e-mail marketing. Als zelfstandig online marketing consultant bouwt hij samen met bedrijven e-mailmarketing uit tot een slim en praktisch kanaal dat bij hen aansluit. Jordie heeft onder ander gewerkt voor aansprekende Nederlandse organisaties zoals AEGON, Unilever, Kras.nl, FNV, Roche, EndeMol en KLM en daarnaast begeleid hij adviestrajecten in o.a. Australië, UK en Amerika. Hij is tevens de oprichter van het  internationaal kennisplatform voor e-mailmarketing software selectie.

Citaten
"Dit is wel erg opmerkelijk. Financials moeten juist vertrouwen opbouwen, dat betekent dus ook net en tijdig opvolgen. Mensen die informatie hebben aangevraagd en ingeschreven hebben voor een nieuwsbrief, zijn dat na zo’n lange periode allang vergeten. Met alle gevolgen van dien." Jordie van Rijn
"Op het moment dat een bedrijf zich kan vergelijken met zijn concurrenten, zie je bij veel ondernemingen de ogen opengaan. Een van de beste motivaties om direct aan de slag te gaan met het verbeteren van hun e-mail marketing." Pieter Stroop